The City that Never Sleeps (1984) - Rhonda Zwillinger

door Steven Kolsteren

Rhonda Zwillinger werkte begin jaren tachtig in de East Village, een destijds relatief arme buurt in New York, waar in korte tijd tal van kunstenaarsinitiatieven ontstonden. Huiskamers veranderden van de ene op de andere dag in kleine galeries. De scheiding tussen kunst en dagelijks leven werd opgeheven. Het Groninger Museum bezit meerdere werken van kunstenares Rhonda Zwillinger.

Rhonda Zwillinger, The City that Never Sleeps, 1984, installatie, gemengde media/gemengde techniek, diverse formaten (bed 87 x 140 x 224 cm), collectie Groninger Museum. (De afbeelding is ter beschikking gesteld door het Groninger Museum)
Rhonda Zwillinger, The City that Never Sleeps, 1984, installatie, gemengde media/gemengde techniek, diverse formaten (bed 87 x 140 x 224 cm), collectie Groninger Museum. (De afbeelding is ter beschikking gesteld door het Groninger Museum)

Door dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals meubels, schoenen en muziekinstrumenten te beplakken met kralen, pailletten, lovertjes, glitters en allerlei kleurig en glinsterend materiaal, transformeerde Zwillinger deze dingen tot kitschachtige kunstvoorwerpen. Daarmee zet zij vraagtekens bij geijkte opvattingen over mooi en lelijk. Haar werk roept zowel afschuw als plezier op. De installatie The City that Never Sleeps bestaat uit een bed met een sprei van namaaktijgervel, een ontbijtdienblad, een krantenstandaard, en twee kandelaars, alle rijkelijk gedecoreerd. In het hoofdeinde van het bed zijn twee radio’s gemonteerd waaruit het lied ‘New York, New York’ klinkt. Werk en titel refereren aan het nachtelijk amusementsleven in steden als New York, Las Vegas en Los Angeles.

Rhonda Zwillinger, From Here to Eternity, 1985, collectie Groninger Museum. (Deze afbeelding is ter beschikking gesteld door het Groninger Museum)
Rhonda Zwillinger, From Here to Eternity, 1985, collectie Groninger Museum. (Deze afbeelding is ter beschikking gesteld door het Groninger Museum)

Pattern & Decoration

In 1992 schonk Zwillinger het schilderij From Here to Eternity, dat bestaat uit twee voorstellingen in zoetelijke, reclameachtige kleuren. Links staan twee Amerikaanse modelkinderen een taart met vier kaarsjes aan te snijden, rechts is een onwerkelijke zonsondergang boven een kerk te zien. Sentimentele bekrompenheid en de Amerikaanse hang naar religie gaan hier hand in hand, in een pop art-achtige stijl.
Een belangrijke inspiratiebron voor Zwillinger is de Amerikaanse Pattern & Decoration beweging uit de jaren zeventig. In dezelfde traditie staat Arch Connelly, die eveneens werkzaam was in de East Village. Hij werkte met allerlei soorten en kleuren parels. Zijn Zelfportret uit 1981 is, heel toepasselijk, een ovaal geheel bedekt met parels. Frans Haks kocht The City that Never Sleeps en werken van Connelly aan via gespecialiseerde galeries in New York zoals Gracie Mansion en Holly Solomon, nadat hij tevoren de kunstenaars in hun ateliers had bezocht.