Het paard (1914) - Raymond Duchamp-Villon

Synthese van dier en machine

Van onze redactie
 
De Franse kunstenaar Raymond Duchamp-Villon, een broer van de beroemde dadaïst Marcel Duchamp, werkte voor 1910 nog in de stijl van de beeldhouwer Auguste Rodin.

Raymond Duchamp-Villon, Het paard, 1914, brons, 150 x 97 x 153 cm, Middelheimmuseum, Antwerpen
Raymond Duchamp-Villon, Het paard, 1914, brons, 150 x 97 x 153 cm, Middelheimmuseum, Antwerpen

In 1910 leert hij echter het kubisme kennen en slaat hij een nieuwe weg in. Terwijl veel beeldhouwers van het kubisme steeds minder naar de zichtbare werkelijkheid gingen werken, zou Duchamp-Villon echter nooit helemaal  overgaan tot totale abstractie. Hij was bovendien een uitmuntend portretkunstenaar. Zelf was hij vooral onder de indruk van het werk van de jonge kunstenaar Alexander Archipenko, die op 20-jarige leeftijd vanuit Moskou naar Parijs was gekomen. De bewondering voor Archipenko is terug te zien in Het paard, het hoogtepunt uit het oeuvre van de beeldhouwer. De mechanische vormen, de schijnbare beweeglijkheid en dynamiek van dit beeld tonen tevens de invloed van het futurisme. Duchamp-Villon vervaardigde verschillende versies van Het paard in de periode tussen 1914 en 1918. Machinale en dierlijke elementen vormen samen een krachtig beeld. De gedraaide vormen, die de suggestie wekken van spieren en pezen, zijn een demonstratie van samengebundelde paardenkracht.