Singing sculptures (1972) – Gilbert & George

Van onze redactie
  

Het Britse kunstenaarsduo Gilbert & George zetten vanaf 1969 hun eigen lichaam in als kunstwerk. Al hun werk, ook hun foto’s, tekeningen, films en teksten beschouwen zij zelf als sculpturen.

Gilbert & George, Singing sculptures, performance, Courtesy Galleria L'Attico, Rome
Gilbert & George, Singing sculptures, performance, Courtesy Galleria L'Attico, Rome

Het duo ageerde tegen het elitaire imago van kunst als iets dat alleen voor een selecte groep bestemd zou zijn. Kunst moest juist iets voor iedereen zijn: 'Art for All', noemden ze hun kunst. Ze wilden kunst en leven weer met elkaar in harmonie brengen. De kunstenaars voerden in 1969 in het Stedelijk Museum in Amsterdam, op de treden van de monumentale centrale trap een performance uit, waarbij zij als levende standbeelden, geschminkt met metallic verf urenlang roerloos bleven staan. Dit mondde kort daarna uit in hun Singing Sculptures. Gekleed in nette pakken en hun handen en gezicht geverfd in een bronsachtige kleur, stonden zij naast elkaar op een tafel. Onder de tafel stond een cassetterecorder waaruit het populaire lied uit 1932 ‘Underneath the Arches’ van Bud Flanagan klonk. Het kunstenaarsduo zong en danste als levende sculpturen, totdat het bandje was afgelopen. Op dat moment klom één van hen de tafel af, en spoelde het bandje terug. De handschoenen en de wandelstok die ze vasthielden wisselden ze met elkaar uit, en de performance begon weer opnieuw.
Met hun opmerkelijke performances hebben Gilbert & George veel betekend voor de ontwikkelingen op het gebied van performanc, body art en conceptuele kunst.