William-Adolphe Bouguereau (1825 – 1905)

Van onze redactie
   

De kunstschilder William-Adolphe Bouguereau is misschien wel het meest bekend vanwege zijn schilderijen van geïdealiseerde, vrouwelijke naakten. De stijl waarin hij schildert is het schoolvoorbeeld van het Franse academisme van de late negentiende eeuw, waartoe ook kunstenaars als Jean-Léon Gerôme, Thomas Couture en Alexandre Cabanel kunnen worden gerekend. Zijn schilderijen zijn geheel volgens de regels van de École des Beaux-Arts geschilderd, doorwerkt en eindeloos gepolijst. De sfeer in zijn schilderijen is overwegend zacht, aangenaam en ontspannen.

William-Adolphe Bouguereau, Geboorte van Venus, 1879, olieverf op doek, 200 x 218 cm, Musée d’Orsay, Parijs
William-Adolphe Bouguereau, Geboorte van Venus, 1879, olieverf op doek, 200 x 218 cm, Musée d’Orsay, Parijs

Bouguereau was een classicistisch opgeleide kunstschilder, die zijn hele carrière trouw bleef aan de traditionele stijl. Hij schilderde mythologische, historische en religieuze taferelen. Hij volgde zijn opleiding bij Louis Sage, die zelf weer een leerling van Ingres was. Daarna verhuisde hij naar Parijs om te studeren aan de École des Beaux-Arts. Dankzij een contract dat hij in 1866 tekende met de invloedrijke kunsthandelaar Goupil, verkocht hij veel werk aan Amerikaanse verzamelaars.
In de jaren zeventig en tachtig van de negentiende eeuw, was Bouguereau één van de meest gevierde kunstenaars van wie het werk regelmatig op de Salon getoond werd. Zie bijvoorbeeld het schilderij Nymfen en een sater uit 1873. Bouguereau was een vooraanstaand lid van de jury van de prestigieuze Salontentoonstellingen, welke zich ten doel stelde jaarlijks een overzicht te geven van de nieuwste kunstwerken in de gevestigde kunstwereld. Toen in 1890 een afsplitsing van de Salon in de vorm van de Société Nationale des Beaux-Arts een feit werd, kreeg de oude Salon de bijnaam ‘Le Salon Bouguereau’.
De onderwerpkeuze en de spontane schetsmatige manier van schilderen, welke de impressionisten er op nahielden, keurde hij als jurylid resoluut af. Het verschil in penseelvoering tussen zijn werk en dat van de impressionisten is dan ook opzienbarend. Waar Bouguereau lijkt te streven naar het zorgvuldig en minutieus wegwerken van elke zichtbare penseelstreek, is deze bij een kunstenaar als Monet juist nadrukkelijk aanwezig. Ook werden de modernistische schilderijen van de aanstormende avant-garde vaak niet meer voorzien van een laag vernis, welke een schilderij van een glanzend en glad oppervlak voorziet. Volgens de regels van de academische traditie is het aanbrengen van een vernis een belangrijk facet van een schilderij dat geheel 'af' is.
Een bekend werk van Bouguereau is zijn Geboorte van Venus (zie afbeelding), dat in het bezit is van het Musée d’Orsay te Parijs. Dit schilderij is thematisch, maar ook vanwege de klassieke lichaamshouding van Venus in de stand van de contraposto, kenmerkend voor een classicistisch opgevat schilderij. Zie voor uitleg van de contraposto de tekst over het gelijknamige schilderij De geboorte van Venus van de renaissancekunstenaar Sandro Botticelli.
 

SCHILDERIJEN van BOUGUEREAU