Georges Rouault (1871 – 1958)

Van onze redactie
  
Net als Henri Matisse en Albert Marquet, studeerde hij aan de École des Beaux-Arts in Parijs als leerling van de symbolist Gustave Moreau. In de periode waarin hij Circus girl (zie afbeelding) schilderde, was de invloed van de stijl van Moreau, die in 1898 was overleden, nog goed zichtbaar.

Georges Rouault, Circus girl, 1902, aquarel en pastel op papier, 27 x 19 cm, Villa Flora, Zwitserland
Georges Rouault, Circus girl, 1902, aquarel en pastel op papier, 27 x 19 cm, Villa Flora, Zwitserland

De kunstschilders Honoré Daumier en Henri de Toulouse-Lautrec moedigden hem aan om zijn onderwerpen meer uit het dagelijks leven te halen. Dit was immers voor kunstenaars van het realisme een belangrijk uitgangspunt. Ook liet Rouault zich beïnvloeden door de stijl van de Spaanse schilder Goya. Kenmerkend voor het werk van Rouault zijn de zwaar aangezette zwarte contourlijnen. Deze staan in groot contrast met zijn intense heldere kleurgebruik. Daarmee sluit zijn werk aan bij dat van de fauves, waar hij vanaf 1905 mee in verband wordt gebracht wordt, vanwege zijn deelname aan de baanbrekende tentoonstelling op de Salon d’Automne te Parijs.
De stijl van Rouault sloot niet zonder meer aan bij die van de andere fauvisten. Zijn krachtige penseelvoering is eerder te vergelijken met die van de Duitse expressionisten, en ook de zwarte contourlijnen worden niet door de andere fauvisten toegepast. Deze zwarte lijnen zijn mogelijk afkomstig van de brandschilderkunst, waar de kunstenaar vroeg in zijn carrière mee bezig was geweest. Tussen 1885 en 1890 had hij restauratiewerkzaamheden aan middeleeuwse glas-in-loodramen uitgevoerd. Ook in de laatste fase van zijn carrière maakte hij gebrandschilderde ramen, voor de Notre-Dame de Toute Grâce du Plateau d'Assy (te Passy, Haute-Savoie, Frankrijk). In deze periode wijde de diepgelovige rooms-katholieke kunstenaar zich vrijwel uitsluitend aan religieuze kunst. De veelzijdige kunstenaar legde zich tevens een periode toe op het vervaardigen van boekillustraties en prenten. Tussen 1917 en 1927 maakte hij bijvoorbeeld een serie gravures, waarin hij Baudelaire’s Fleurs du Mal van illustraties voorzag.